King Camp Gillette (1855-1932) var en uppfinnare och affärsman som grundade företaget Gillette och fick rakhyveln att slå igenom på bred front. Ibland sägs det att King Camp Gillette uppfann rakhyveln, men det stämmer inte. Rakhyvlar existerade redan innan Gillettes variant lanserades, men de var av den sort som är avsedd att hålla länge och behöver pysslas om efter varje användning för att behålla sin egg – precis som man sköter om rakknivar. Vad Gillette gjorde var att ta fram ett tunt rakblad som var så billigt att man istället kunde kasta det så snart det började bli slitet.
En annan vanlig missuppfattning är att det var Gillette som introducerade den affärsmodell som idag kallas just rakhyvelsmodellen, där man säljer en produkt (själva hyveln) väldigt billigt och istället tjänar pengar på de tillbehör (rakbladen) som kontinuerligt behöver införskaffas. Sanningen är dock att Gillette Safety Razor Company inte började tillämpa den här modellen föränn flera av deras konkurrenter gjort det. När Gillette lanserade sin första rakhyvel kostade den 5 USD att köpa, och detta för en marknad där en genomsnittlig manlig arbetare tjänade kring 10 kronor i veckan.
Förutom att vara en enormt framgångsrik affärsman så var King Camp Gillette också frimurare och utopisk socialist. Han drömde om den perfekta staden Metropolis, där alla i USA skulle bo och som skulle förses med elektricitet från Niagarafallen. Han tyckte också att all tillverkning skulle ske av ett enda företag som skulle ägas av folket.
På 1890-talet arbetade King Camp Gillette för företaget Crown Cork and Seal, och fick där upp ögonen för engångskapsyler som kastades i soporna efter att man öppnat flaskan. (Till skillnad från skruvkorkar och liknande som kunde användas många gånger.)
Så småningom insåg King Camp Gillette att det var många män som ogillade att behöva pyssla om sina rakblad efter varje användning och som mycket hellre skulle kasta bladet i soporna när det började bli dåligt. Problemet var att rakblad på den här tiden var så dyra att få hade råd att skaffa nya istället för att sköta om dem.
Att få fram ett tillräckligt billigt rakblad var inte enkelt, eftersom tunnt och billigt stål var svårt att jobba med och få tillräckligt vasst. Maskinisten Steven Porter gjorde den första prototypen baserat på Gillettes ritningar. Prototypen förbättrades sedan av maskinisten William Emergy Nickerson, så att rakbladet fick bättre stöd. Det var också Nickerson som designade den maskin som krävdes för att rakbladen skulle kunna massproduceras, och han tog patent på metoder för att härda och vässa bladen.
The American Safety Razor Company grundades år 1901 och ändrade året därpå namn till Gillette Safety Razor Company. King Camp Gillette satte sin bild och underskrift på förpackningarna som produkterna skulle säljas i, och erhöll varumärkesskydd för bägge.
Produktionen av rakhyvlar och rakblad satte igång år 1903 och under det året sålde Gillette totalt 51 rakhyvlar och 168 rakblad. För 1904 hamnade de siffrorna på 90 884 rakhyvlar och 123 648 rakblad.
Framgångssagan berodde på flera faktorer. Gillette hade inte bara lyckats identifiera ett uppdämt behov hos konsumenterna, utan hade också tillsammans med sina samarbetspartners lyckats få till de tekniska lösningar som krävdes för att produkterna skulle bli verklighet och kunna massproduceras till låg konstnad. Företaget sjösatte också mycket välfungerande marknadsföringskampanjer.
Till en början sköttes försäljning och distribution av det separata företaget Townsend and Hunt, men det blev en del av Gillette redan år 1906.
Gillettes framgångar var enorma och innan år 1908 var över hade man fått igång tillverkning i både USA, Kanada, Storbritannien, Frankrike och Tyskland.
År 1915 nådde försäljningen av hyvlar 450,000 och antalet blad 70 miljoner.
Första världskriget hjälpte indirekt till med marknadsföringen av rakblad som man kastar bort, för när USA gav sig in i kriget ingick den här typen av rakdon i den standardutrustning som delades ut till alla USA:s soldater i fält. Unga män som inte provat på den här typen av rakblad tidigare fick nu alltså en obligatorisk introduktion, och många av dem vande sig under kriget och blev trogna konsumenter därefter.
Så småningom sålde King Camp Gillette sin del av företaget till John Joyce, efter en långvarig intern strid dem emellan. Senare i livet ägnade sig King Camp Gillette mycket åt resor, och han blev ofta igenkänd av lokalbefolkningen eftersom de sett hans porträtt på Gillettes förpackningar.
Varför har rakknivar blivit populära igen. Rakkniven var länge mycket omodern och används endast av en mycket liten del av den svenska befolkning. Nästan alla män använde olika typer av engångshyvlar och rakkniv var en historisk kuriositet som inte längre var aktuell. Detta har under se senaste åren förändrats dramatisk och rakkniven är numera ett alltmer populärt alternativ. Ett exempel på detta är att den välkända tillverkar Dovo har ordrar för alla knivar som de kommer att tillverka under de närmsta två åren och de måste tacka nej till ordrar eftersom de inte kan tillverka knivarna lika fort som de kan sälja dem. Men varför har rakknivar blivit så populära igen? Nedan skall vi ta en titt på några vanliga förklaringar och se om de verkligen kan förklara rakknivens växande popularitet.
Män har börjat bry sig om sitt utseende alltmer. De använder numera ansiktskrämer, speciell skäggolja och andra produkter som har designats för att främja manliga skönhet. Med detta i åtanke är det bara naturligt att män har börjat leta efter alternativ som kan ge en bättre rakning än vad engångshyvlar och populära rakblad såsom Gillette Fusion kan ge. Rakkniven kan ge en bättre rakning och det där därför naturligt att den blir alltmer populär. Jag tror att denna förklaring förklarar en del av varför rakknivar har blivit mer populära med de ger inte hela svaret.
Sverige har en växande skäggkultur där fler män har skägg och där men spenderar mer tid på att ansa och vårda sin skägg. Detta leder till bättre kunskaper om skägg och rakning. Det leder också till ett bättre utbud av skägg och rakningsprodukter på marknaden. Produkter såsom olika skäggoljor och rakknivar. Eftersom det nu finns butiker som erbjuder produkter såsom rakknivar kommer fler män pröva dem och upptäcka hur bra de är. Jag tror att detta har spelat in i att göra rakknivar mer populära.
Scenen ovan kommer från James Bond filmen Skyfall som kom ut 2012. Många hävdar att denna scen visade hur sexigt och sensuellt en rakkniv kan vara. De visade att rakknivar var coola att använda. Jag tror inte på denna förklaring. Det är givetvis möjligt att ett mindre antal av de som såg scenen valde att gå att köpa en rakkniv men om det inte var för att rakkniven redan hade blivit mer populär så skulle de haft relativt svårt att hitta bra knivar att köpa. Vidare tror jag det är relativt få män som såg den där scenen och tänkte att de skulle vilja att deras flickvän rakade dem med en rakkniv. Det kan vara läskigt att låta en professionellt barberare raka dig med en rakkniv. Att låta en amatör flickvän göra det är 1000 gånger läskigare och inte något som kan rekommenderas utan mycket träning. Jag tror många tyckte att scenen var välgjord men inte att det var något de ville pröva själv. Oavsett vad de sa när de såg scenen.
Jag tror inte James Bond skapade denna trend utan att de såg en trend och valde att ta med den i filmen.
Med det är klart att James Bond historiskt sett har haft stor påverkan på vissa produkter. Att James Bond körde en Aston Martin DB6 hjälpte t.ex. denna bil att få den kultstatus den har idag. Ett annat exempel på ett område där James Bond har haft stor påverkan på folkets syn på en företelse är Casinospel. James Bond har ofta visat casino spel som skiljer sig mycket från hur casinospel är på riktigt och har genom detta fått spelandet att framstå som mer exklusivt än det egentligen är. James Bond visar High stakes casinospel såsom chemin de fer baccarat eller Poker. Spel i lugn en lugn exklusiv miljö fylld av välklädda vackra människor. Filmerna visar inte rader av högljudda spelautomater som är en av de mest vanligt förekommande spelen i riktiga casinon. James Bond har därför hjälpt till att göra casinon rumsrena. När människor tänker på casinon tänker de på exklusiva casinon i James Bond och andra filmer. Inte på sunkiga spelhålor som är så mycket mer vanligt förekommande. Om detta inte vore för filmer såsom James Bond skulle casinon förmodligen ha ett mycket sämre anseende och det är oklart om online casinon skulle förekomma om det inte vore för hur casinobranschen lyckades göra sig själv rumsren genom att vara en del av filmer såsom James Bond.
Med den påverkan som James bond har haft på vårt samhälle är det svårt att helt utesluta att scenen i fråga hade stor påverkan men jag tror fortfarande inte att den hade det.
Detta är ett skäl som man sällan här folk prata om men som jag tror har spelat stor roll i att göra rakknivar mer populära. De flesta svenskar är mycket medvetna om den påverkan de har på miljön och de flesta försöker minska den påverkan som de har. De flesta försöker att sluta använda engångsprodukter såsom engångshyvlar och rakblad såsom Gillette Mach 3 och Gillette Fussion. En rakkniv är ett enkelt sätt att minska mängdens engångsprodukter som man använder. En bra rakkniv håller livet ut och låter en sluta köpa engångsprodukter. Detta gör också rakknivar till ett mycket ekonomisk val och jag tror detta är en annan anledning att folk köper rakknivar. För att slippa köpa dyra rakblad hela tiden. Ett ,bättre, billigare, mer miljövänligt alternativ är idag ett mycket attraktivt alternativ och jag tror detta är den primära orsaken att många väljer att köpa en rakkniv.
Senaste kommentarer